NyhetTecharenans grundare Omid Ekhlasi intervjuad om “Exporttrender i startupvärlden” – Dagens industri

Digitaliseringen underlättar tidig internationell expansion. Det märks bland svenska startups som allt oftare har exportplaner med sig redan från början.

 Den svenska startup-scenen är i fokus. Men hur ser startup-företagen på export? Omid Ekhlasi, grundare av Serendipity Challenge och Daniel Sonesson, vd på inkubatorn SUP46, delar med sig av sina erfarenheter.

Export från start
Många startups, dvs nystartade företag som vill växa snabbt, ser sig själva som globala redan från start. Startups har också vissa fördelar i en exportsatsning.

– Det finns oftast färre hämmande strukturer i bolaget som saktar ner processen. Företagen arbetar agilt och är beredda att ständigt utveckla och förnya sina affärsmodeller. Det finns ofta en tydlig förståelse för att man måste samarbeta och vrida och vända på sin produkt. Det kan vara en fördel i en exportsituation, säger Omid Ekhlasi.

För hela artikeln klicka här