PressmeddelandeKognity och Matsmart vinnare i entreprenörstävlingen Serendipity Challenge 2018

schallenge2018-allavinnare-5122

 

Titeln Årets startup 2018 går till Kognity som skapar molnbaserade och intelligenta läromedel. Vinnaren i kategorin ”Årets tillväxtbolag 2018 tilldelas Matsmart, ett framtidsbolag med nollvision för matsvinn som affärsidé.

Vinnarna utmärkte sig bland de 50 bolagen som kvalade in till finaldagarna av Serendipity Challenge i Almedalen. Totalt har över 400 bolag från hela norden sökt till tävlingen. Bolagen som deltagit är verksamma inom olika branscher, så som miljöteknik, robotik, medicinteknik, e-hälsa, fintech med flera.

Årets startup 2018 – Kognity

Ed-techbolaget Kognity har utvecklat interaktiva och responsiva läroböcker som används i mer än 75 länder idag. Mätningar visar att närmare nio av tio studenter fått bättre resultat när de använt tjänsten jämfört med tidigare. Företaget grundades 2014 och har som mål att skala upp sin verksamhet till att bli en standardprodukt för alla världens klassrum.

Juryns motivering lyder: Bolaget har redan bevisat att de kan skala upp sin verksamhet internationellt. Deras tjänst visar på nytänkande i en traditionell marknad och kommer alla stakeholders till godo. Juryn är övertygad om att detta bolag, med ett kompetent team och erfarna investerare, kommer att bli ett av de ledande i sin framväxande nisch.

Årets tillväxtbolag 2018 – Matsmart

Matsmart föddes ur idén om att adressera det växande problemet med matsvinn. Grundarna började köpa in felmärkta varor med korta datum till sin butik och sedan sälja vidare till rabatterade priser. Det visade sig vara en eftertraktad tjänst och fram tills idag har Matsmart räddat 2 000 ton mat från att slängas. Matsmart har mer än fördubblat sin omsättning varje år och landade på cirka 174 MSEK 2017.

Juryns motivering: Detta bolags tjänst är skalbar, marknadspotentialen är enorm och ännu orörd. Vi vill nog alla att detta ska lyckas och därmed bidra till en bättre värld. Tjänsten i kombination med en entreprenör som verkligen brinner för frågan gör att vi i juryn tror starkt på detta bolags fortsatta framgång.

”Årets finalfält var det starkaste och bredaste hittills. Alla bolag har potential eller är på god väg att revolutionera sina respektive industrier och många har redan hunnit få fäste internationellt. Under finaldagarna har vi fått se unika och banbrytande produkter och tjänster som skapar nya värden och kundbeteenden. Kognity och Matsmart är mycket värdiga vinnare” säger Omid Ekhlasi, grundare och tävlingschef för Serendipity Challenge.

Förutom korandet av Årets startupbolag och Årets tillväxtbolag delades Industrins pris ut till Swedish Algae Factory, Nordea Social Impact Award tilldelades Moving Floor och alla besökare på Techarenan utsåg PantaPåsen till vinnare av Publikens pris.


Övriga finalister i Serendipity Challenge 2018

Av de tävlande bolag gick 7 vidare till slutfinalen som avgjordes på Techarenan i Almedalen.
De övriga bolagen var:

Virkesbörsen

Virkesbörsen är en digital marknadsplats där skogsägare kan annonsera och sälja virke till potentiella köpare genom en budprocess. Den digitala plattformen effektiviserar och tillhandahåller transparens i en traditionellt konservativ bransch. Plattformen är internationellt skalbar och intresset från utländska köpare är redan stort. Bolaget har nyligen fått investering från BackingMinds och verksamheten är ständigt växande.

EatAndTheCity

EatAndTheCity hjälper mediabolag att kapitalisera på sitt eget content genom den integrerad white label-lösningen EatC för att söka efter lokala restauranger. Affärsmodellen baseras på tre intäktsströmmar; reklam, bokningar och provision. Kunden betalar en månadsavgift och varje transaktion på plattformen genererar ett kontinuerlig inkomstflöde till EatAndTheCity. Deras globala restaurangdatabas innehåller över 22 000 restauranger, de har en stark marknadsandel i Finland (40%) och Estland (60%) och stängde nyligen en kapitalresning om 3,3 miljoner EUR för fortsatt internationell expansion.

Adfenix

Adfenix har utvecklat en annonsteknik som hjälper mäklare att rikta bostadsannonser till rätt målgrupp via sociala medier. Bolaget har utöver Norden redan etablerat sig på stora marknader som Australien, Storbritannien, Frankrike med flera och grundarbetet för en lansering i USA är i full fart. Adfenix tjänst används av tusentals mäklare varje dag och bolaget fyrdubblade sin omsättning från 2016 till 2017.

Gigstr

Med en affärsmodell i linje med den växande gig-ekonomin moderniserar Gigstr bemanningsprocessen. Istället för rekryteringstjänster med höga startkostnader eller bemanningstjänster med höga timavgifter så hyr företag in personal via Gigstr-appen. Det effektiviserar HR-branschen och sätter fler unga i arbete. Redan under det första året omsatte Gigstr 21 Mkr och kunde tack vare storkunder som Telia, Halebop och Postkodlotteriet göra vinst.

Sellpy

Sellpy är en tjänst som hanterar hela processen från upphämtning till försäljning av dina kläder, prylar, skor och accessoarer. Intäkterna försäljningen delas mellan dig och bolaget och överskottet skänks till välgörenhet. Bolaget har på kort tid etablerat sin tjänst som tillgodoser ett stort behov på marknaden. Under 2017 sålde Sellpy över en miljon saker via sin onlinetjänst.


Bilder fria för publicering: http://bit.ly/2KFqXIN

Fotograf: Serendipity Challenge

För mer information kontakta:

Camilla Wallin, Press & Kommunikation, +46 (0)709 58 11 08, camilla@sdip.se

Omid Ekhlasi, Grundare och tävlingschef Serendipity Challenge, +46 (0)735 252 509, omid@sdip.se


Om tävlingen

Serendipity Challenge är en årlig entreprenörstävling och techarena öppen för alla Sveriges och Nordens entreprenörsledda bolag i startup- och tillväxtfas oavsett bransch. Finaldagarna äger rum under Almedalsveckan där 50 av Sveriges och Nordens mest innovativa framtidsbolag tävlar om titlarna “Årets startupbolag” och “Årets tillväxtbolag”.

Tävlingen syftar till att exponera entreprenörskap och ge bolagsbyggare möjligheten att visa upp sig på den nationella arenan. Tävlingen ska även lyfta Sverige som grogrund för innovativa framtidsbolag som förändrar, förbättrar och utvecklar sina respektive industrier på global nivå, samt knyta samman entreprenörer, företagsledare, investerare, politiker och samarbetspartners.

Om Serendipity Challenge:

Serendipity Challenge startade för fem år sedan med målet att lyfta entreprenörskap och innovation samt inspirera fler till att vilja vara med och bidra till framväxten av nya bolag med global potential. Genom åren har Serendipity Challenge, utöver tävlingen, utvecklats till en plattform och arena för entreprenörer, industri, investerare, politiker och opinionsbildare att mötas, skapa samarbeten, göra affärer och bygga nätverk. Ambitionen är att fortsätta bygga plattformen med fokus på att skapa värde för nordiska startup- och tillväxtbolag som förändrar, förbättrar och utvecklar sina respektive industrier på global nivå.