Finalbolagen2018

TSC-likon-pris_25px = Bolag som gör upp om titlarna Årets startupbolag 2018 och Årets tillväxtbolag 2018.

Industri

ABSwheels-500px

TSC-likon-pris_25px
ABS Wheels
ABS Wheels har utvecklat och patenterat en lösning som möjliggör tillverkning av fälgar som kan anpassas för olika bilmodeller. Genom bolagets unika stålkrona kan fälgens bultindelning ändras vilket innebär att samma fälg kan användas på flera olika bilmodeller, vilket bland annat innebär lägre lagerhållning. ABS Wheels har haft en brant försäljningsökning under de senaste åren, främst via sin egen e-handelsplattform. Utöver att sälja sina egentillverkade fälgar licensierar bolaget ut sitt patent till konkurrenter över hela världen.

E-commerce

adfenix-500px

TSC-likon-pris_25px
Adfenix
Adfenix har utvecklat en annonsteknik som hjälper mäklare att rikta bostadsannonser till rätt målgrupp via sociala medier. Bolaget har utöver Norden redan etablerat sig på stora marknader som Australien, Storbritannien, Frankrike med flera och grundarbetet för en lansering i USA är i full fart. Adfenix tjänst används av tusentals mäklare varje dag och bolaget fyrdubblade sin omsättning från 2016 till 2017.

Proptech

againity-500px

Againity
Againity har tagit fram en maskin som kan transformera sopor och spillvärme till energi. Biobränslepannor, biogaspannor, hushållsavfall och industriell spillvärme är typiska värmekällor som nu kan utnyttjas för elproduktion. Med Againitys innovativa ORC-turbin kan även lågvärdig värme omvandlas till elektricitet. Nästa steg är att ställa om 400 svenska värmeverk till att generera elproduktion samt introducera bolagets kompletta avfallsförbränningsanläggning vilken omvandlar klimatfarliga soptippar till elektricitet på den afrikanska marknaden. De har slutit stora kontrakt i Kenya och intresset från andra afrikanska länder är stort. Againity har dubblerat omsättningen fyra år i rad och förväntas fortsätta den utvecklingen.

Cleantech

altum-500px

TSC-likon-pris_25px
Altum Technologies
Altum Technologies har tagit fram en patenterad cleantech-lösning för rengöring av industriverktyg med ultraljud. Industriella processer effektiviseras om rena, bakteriefria verktyg används. Med denna rengöringsmetod behöver processverktygen inte demonteras och användandet av kemikalier undviks. Bolaget har projekt runt om i världen och planerar expansion i USA. År 2017 utsågs de till vinnare av SLUSH.

Cleantech

Beates-500px

Baetes
Baetes utvecklar nästa generations e-handelsplattform för modebranschen. Med virtuella showrooms kompatibla med dator, mobil och VR-headset återskapas en butiks fysiska varor i 3D. Genom bolagets unika lösning för 3D-scanning är målet att konsumenten ska kunna prova kläder och skor i en virtuell miljö. Målet är att hjälpa e-handelsbolag att öka försäljningen och sänka returfrekvensen.

E-commerce

baffinbaynetworks-500px

Baffin Bay Networks
Baffin Bay Networks är en tech-startup redo att revolutionera internetsäkerhetsmarknaden. Överbelastningsattacker som slår ut hemsidor och tjänster har blivit allt vanligare. Baffin Bay Networks teknik avgör, till skillnad från konkurrenterna, vilken enhet eller applikation belastningen kommer ifrån så att kunden kan blockera den specifika källan. Plattformen möjliggör också att trafik styrs om till Baffin Bays Threat Protection Centers där överbelastningsattacker kan skalas bort innan trafiken når kunden. I dagsläget har bolaget kunder som Bonnier News och Skatteverket.

Security

bluecall-500px

BlueCall
BlueCall har tagit fram en app där man kan söka hjälp vid psykiska problem. Bolaget vill ta bort tabustämpeln kring psykisk ohälsa och göra det enklare för människor att söka samtalsstöd. De har nyligen fått finansiering från Soläng Invest och skall använda medlen för att förstärka positionen som en aktör som förebygger psykisk ohälsa.

E-health

brighter-500px

TSC-likon-pris_25px
Brighter
Brighter har utvecklat en metod för att göra det enklare för diabetiker att kontrollera och behandla sin sjukdom. Bolaget har en bred patentportfölj som utöver diabetes även adresserar andra sjukdomsområden. Brighters mål är bland annat att öka tillgängligheten till valid hälsodata och skapa värde för alla intressenter inom vårdsektorn: patienter och närstående, vårdgivare, forskare, läkemedelsindustri och samhälle. Bolaget har även tagit fram en modell för att kompensera de användare som delar med sig av sin data.

IoT

cake-500px

TSC-likon-pris_25px
Cake
Cake har utvecklat en helt eldriven lätt, ljudlös och miljövänlig terrängmotorcykel som ska bidra till minskade koldioxidutsläpp. Maxhastigheten är 80 km/h och vikten under 70 kg. Cake har sett möjligheten att omdefiniera motorcykelkulturen där de stora branschföretagen inte låtit nytänkande riskera en trofast köpkrets. Grundaren av Cake har tidigare grundat sportskyddsutrustningsföretaget POC.

Cleantech

cellink-500px

Cellink
Cellink har utvecklat ett unikt biomaterial, biobläck, för 3D-printing. Bolagets teknologi gör kliniska studier mer kostnadseffektiva och etiska, då forskare kan printa ut mänskliga vävnader så att nya produkter och läkemedel inte längre behöver testas på djur. Cellink vann kategorin “Årets startup” i Serendipity Challenge 2016 och noterades på Nasdaq First North kort därefter. Bolaget säljer idag sina produkter över hela världen.

Biotech

Coala
Coala är ett medicintekniskt e-hälsoföretag som har utvecklat patenterade produkter och tjänster för digital distansövervakning och screening av hjärtljud och EKG. En liten trådlös hjärtmonitor läser av hjärtats EKG och hjärtljud för att sedan skicka information till mobilen. Genom AI-algoritmer hittar Coala tidiga tecken på hjärtsjukdomar, lindrar oro och avlastar vården. Coala backas upp av flertalet välkända investerare. Coala vann 2017 Serendipity Challenge Social Impact Award.

Medtech

cinsid-500px

TSC-likon-pris_25px
Consid
Consid är ett av Sveriges snabbast växande bolag och erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring inom totalt elva affärsområden. Bolaget har haft en imponerande omsättningstillväxt under många år med bibehållen vinstmarginal. Detta i en bransch där konkurrensen är hård och tillgången på resurser ett stort problem. Bolaget anställer idag över 600 personer.

CRM

dashl-500px

TSC-likon-pris_25px
Dashl
Dashl har skapat en plattform för bokning av styling, frisörbesök och andra skönhetstjänster. Kunden har möjlighet att boka service till sitt hem och dessförinnan se portfolios för att avgöra vilken tjänst de vill boka. Stylisterna måste verifieras innan de godkänns i nätverket. Bolaget har 250 anslutna stylister runt om i Sverige och har fått stor mediauppmärksamhet. Målsättningen är att långsiktigt dominera in-house-segmentet där de redan är verksamma.

Marketplace

digiexam-500px

DigiExam
Edtechbolaget DigiExam har skapat en tjänst som gör att studenter kan skriva prov digitalt. Bolaget har kunder i 90 länder och närmare 40 procent av alla svenska gymnasieelever använder idag DigiExam. Värdet i att gå över till helt digitala prov ligger i effektivisering av lärarnas administrativa börda och DigiExam har idag nått en marknadsledande position med fortsatt stark tillväxt.

Edtech

eat-and-the-city-500px

TSC-likon-pris_25px
EatAndTheCity
EatAndTheCity hjälper mediabolag att kapitalisera på sitt eget content genom den integrerad white label-lösningen EatC för att söka efter lokala restauranger. Affärsmodellen baseras på tre intäktsströmmar; reklam, bokningar och provision. Kunden betalar en månadsavgift och varje transaktion på plattformen genererar ett kontinuerlig inkomstflöde till EatAndTheCity. Deras globala restaurangdatabas innehåller över 22 000 restauranger, de har en stark marknadsandel i Finland (40%) och Estland (60%) och stängde nyligen en kapitalresning om 3,3 miljoner EUR för fortsatt internationell expansion.

IT / Media

ecoliving-500px

Ecoliving
Ecoliving började som en e-handel för ekologiska produkter. Idag är det ett foodtech-bolag som utmanar köttindustrin med alternativa proteinkällor. Deras ”hero-product” är en proteinberikad quinoa-burgare som framställs genom att utnyttja restprodukten från rabarber efter att de pressats för juice.

Foodtech

ekoligens-500px

TSC-likon-pris_25px
Ekoligens
Ekoligens affärsidé är att utveckla innovativa produkter och material ur ett hållbart och ekonomiskt perspektiv. De skapar bland annat galgar från återvunnet papper som produceras med ett starkt miljöfokus genom hela livscykeln. Genom olika samarbeten har de uppmuntrat klädkedjor till ett materialskifte, från plast till mer funktionella och hållbara alternativ. Bolagets storskaliga produktionsprocess är patenterad och resulterar i 100% förnybara produkter med minimal miljöpåverkan. Ekoligens har samarbetat med bland annat KappAhl för att ta fram klimatsmarta alternativ.

Cleantech

firemill-500px

TSC-likon-pris_25px
Firemill
Firemill är världens första brandsläckare som drivs av en vanlig återfyllningsbar kolsyrepatron. Firemill är avsedd för att snabbt kunna släcka mindre bränder och vara ett komplement till brandsläckaren. Bolaget prisades i början av 2018 i det prestigefyllda Red Dot Design Award, för produktens innovativa produktdesign. Firemill har ett strategisk samarbete med gasbolaget AGA och säljs idag på elva europeiska marknader.

Security

gedea-biotech-500px

Gedea Biotech
Tre av fyra kvinnor drabbas någon gång av svampinfektioner i underlivet och den globala produktmarknaden för vaginala infektioner uppgår till ca 15 miljarder kr per år. Den höga siffran beror delvis på att det idag inte finns produkter som behandlar både bakterie- och svampinfektion samtidigt.
Gedea Biotech, sprunget ur Lunds universitet, har utvecklat en vaginal pessar med ett naturligt förekommande ämne som visat lovande resultat på alla de vanligaste typerna av vaginala infektioner. Att det dessutom är en produkt som helt kan ersätta antibiotikabehandling är värdefullt för samhället i stort. Med starka investerare i ryggen beräknas första produkten vara på marknaden 2020.

Medtech

gigster-500px

TSC-likon-pris_25px
Gigstr
Med en affärsmodell i linje med den växande gig-ekonomin moderniserar Gigstr bemanningsprocessen. Istället för rekryteringstjänster med höga startkostnader eller bemanningstjänster med höga timavgifter så hyr företag in personal via Gigstr-appen. Det effektiviserar HR-branschen och sätter fler unga i arbete. Redan under det första året omsatte Gigstr 21 Mkr och kunde tack vare storkunder som Telia, Halebop och Postkodlotteriet göra vinst.

HR-tech

imagimob-500px

Imagimob
Imagimob har utvecklat patenterade lösningar inom Edge AI som gör enheter och sensorer med små och billiga processorer intelligenta och autonoma. Tekniken undviker att skicka rådata till molnet för analys, vilket reducerar energikonsumptionen, och har visat sig vara användbar i tillämpningar som falldetektering av äldre, smarta lås och elektriska enheter mm. Imagimob har kunder inom fyra olika brancher, fordonsindustrin, tillverkningsindustri, healtcare och lifestyle.

AI

kognity-500px

TSC-likon-pris_25px
Kognity
Kognity är ett edtech-bolag som skapar digitala molnbaserade intelligenta läroböcker kopplade till specifika läroplaner. Kognitys interaktiva och responsiva läroböcker används idag i 75 olika länder över hela världen, främst i gymnasieskolor. Mätningar visar att närmare nio av tio studenter fått bättre resultat när de använt tjänsten jämfört med tidigare. Företaget grundades 2014 och har som mål att skala upp sin verksamhet till att bli en standardprodukt för alla världens klassrum. Idag har fler än 100 000 studenter använt Kognity.

Edtech

lanetalk-500px

TSC-likon-pris_25px
Lanetalk
Lanetalk är en Bowling-plattform där spelares resultat kan följas i realtid. Plattformen registrerar var respektive spelare befinner sig och vem de är och på så vis kan man tävla mot vänner eller mäta sig mot proffs på andra platser i världen. I våras lanserade bolaget en mobilapplikation som även kan användas för att föra statistik över spelandet. Lanetalk är integrerat med de största poängberäkningssystemen för bowling i världen och arbetar nu för att skala upp sin verksamhet internationellt. I teamet bakom Lanetalk hittar man bland annat Fishbrains grundare.

Entertainment

learning-to-sleep-500px

Learning to Sleep
Learning to Sleep har tagit fram en digital tjänst för personer som har svårt att sova. Behandlingen är framtagen av KBT-terapeuter med över 20 års erfarenhet av att hjälpa människor med svåra sömnproblem. Bolaget är godkänt av Läkemedelsverket och kliniska utvärdering uppvisar väldigt goda resultat där 94% av deltagare säger sig ha fått förbättrad sömn efter avslutad behandling. Learning to Sleep var tidigt ute med sin sömnteknologi och lanserade 2013 en webbtjänst tillsammans med Pfizer.

E-health / Medtech

linkura-500px

Linkura 
Linkura har utvecklat en wearable som mäter sömnkvalitet, stressnivåer och rörelseaktivitet över tid hos användaren. Med de inhämtade EKG-värdena kan de med en väldokumenterad metod mäta individers stresspåslag, varpå programmet genererar konkreta förslag på förändringar för att öka välmående. Tillsammans med ett omfattande program med mental träning och coacher kan Linkura adressera den ökande stressrelaterade sjukfrånvaron och minska belastningen på vården. Linkura grundades 2013 och baseras på mångårig forskning vid Linköpings universitet.

Medtech

matsmart-500px

TSC-likon-pris_25px
Matsmart
Matsmart föddes ur idén om att adressera det växande problemet med matsvinn. Grundarna började köpa in felmärkta varor med korta datum till sin butik och sedan sälja vidare till rabatterade priser. Idag har bolaget över 100 anställda och är verksamma i Norden. Matsmart har mer än fördubblat sin omsättning varje år och landade på ca 174 MSEK 2017. Bland investerarna finns Northzone, D-Ax, Norrsken och IKEA.

E-commerce

monocl-500px

Monocl
Monocl erbjuder digitala analysverktyg för forskningsintensiva läkemedelsbolag. De har tagit fram en SaaS-lösning för life science-branschen med miljontals datapunkter för att hitta rätt expertis eller samarbeten inom forskning, rekrytering, försäljning och marknadsföring. Plattformen lanserades 2015 och bolaget har idag flera stora kunder som bland annat Pfizer och Novartis.

Biotech

moving-floor-500px

Moving Floor 
Moving Floor är ett cleantech-bolag som utvecklat en lösning för automatisk rengöring av lantbrukets djurboxar. Företagets unika teknik minskar ammoniakutsläpp med cirka 95%, reducerar vattenanvändning med 100% samt minskar antibiotikaanvändningen. Det patenterade konceptet består av moduler med ändlösa band som rullar och rengörs i intervaller cirka 15 ggr/dag. Denna lösning ökar produktionsresultat och minskar operationella kostnader. Nästa steg för bolaget är expansion i Kina som har världens snabbast växande mjölkmarknad och 50% av världens grispopulation. Demogårdar och universitetssamarbeten i Kina är redan etablerade tillsammans med bolagets investeringspartner i landet.

Cleantech / Agtech

naava-500px

TSC-likon-pris_25px
Naava
Naava har tagit fram växtväggar som optimerar luftkvaliteten och luftfuktigheten inomhus. Växtväggarna är uppbyggda av enkla moduler och styrs med hjälp av artificiell intelligens. Den patenterade tekniken bygger på forskning från NASA från 1970- och 80-talen om hur man kan rena luften i stängda system. Växtväggen kan styras på distans, till exempel öka effekten när ett möte ska hållas i rummet. Naava har fått stora investeringar bland annat från amerikanska Delos där miljöaktivisten och skådespelaren Leonardo DiCaprio samt hälsogurun Deepak Chopra sitter i den rådgivande styrelsen.

Cleantech

no-isolation-500px

TSC-likon-pris_25px
No Isolation
Ensamhet är ett folkhälsoproblem som medför ökad risk för diverse sjukdomar. No Isolation syftar till att hjälpa människor i alla åldrar ur ensamhet. Bolaget har tagit fram en social robot och utvecklat kommunikationslösningar för att adressera problemet. No Isolation är pionjärer inom sitt område och har sedan starten 2015 växt till sextio anställda. De har kontor i Oslo, Amsterdam, London och är verksamma i ett tiotal länder. Bolaget har bland annat ett strategiskt samarbete med svenska Atea och Telia.

Edtech / Medtech

nuvoair-500px

NuvoAir
NuvoAir har tagit fram en spirometer som används för diagnos och uppföljning av lungfunktionen. Vid lungsjukdomar som till exempel astma är det viktigt att kontinuerligt mäta sin lungkapacitet. Mätaren från Nuvoair skiljer sig från tidigare alternativ då den skickar all hälsodata till mobilen. Datan analyseras med hjälp av artificiell intelligens för att ge en bild av patientens lugnhälsa vid en given tidpunkt. Informationen delas sedan med sjukvården varpå de kan agera vid behov. Bolaget är CE-certifierat och har sålt tiotusentals produkter.

Medtech

omnifinity-500px

Omnifinity
Omnifinitys produkt Omnideck är ett 360-graders löpband med positionsdata, vilket ger användaren friheten att röra sig obehindrat i virtuella miljöer. Bolaget adresserar en av de stora utmaningarna med VR viket varit att du inte kunna röra dig fritt. VR-headset ger dig möjligheten att gå in i en virtuell värld, men rummet du befinner dig i begränsar rörelseutrymmet. Bolaget utvecklar tjänster inom Security & Defense, Entertainment samt Innovation & Research.

Entertainment

pantapasen-500px

Pantapåsen
PantaPåsen är en digital plattform med tillhörande app som gör det enkelt att återvinna plastpåsar genom pant. Plastpåsar är ett växande miljöproblem och varje år förbrukar vi nästan 2 miljarder plastpåsar bara i Sverige. Många påsar går direkt från butiken till soptunnan. Genom att införa ett pantsystem sätts ett värde på påsarna som skapar incitament för återvinning.

Cleantech

pindify-500px

TSC-likon-pris_25px
Pindify
Pindify är en plattform och marknadsplats för artister och kreatörer att sprida sina alster online och tjäna pengar. Plattformen syftar till en rättvis distribution av intäkterna som kommer in från prenumerationer. Pindify kommer att ha både väletablerade artister men också nya talanger som kan sprida sitt material och få intäkter genom plattformen. Bolaget har knutit till sig flera nyckelpersoner från ledande roller inom musikindustrin och genomförde under 2018 en lyckad ICO som tillförde bolaget pengar för fortsatt tillväxt. 

CRM

pinmeto-500px

PinMeTo
PinMeTo utvecklar en mjukvara som gör det lättare för företag att kontrollera sina sociala medier. Bolaget har även utvecklat också ett analysverktyg för fysiska butiker. Med hjälp av detta verktyg kan man ta reda på hur kunder hittar till varje enskild butik från sökningar via sökmotorer, karttjänster och sociala medier. PinMeTo expanderar nu utanför Skandinaviens gränser mot den globala marknaden, detta gör man med hjälp av investerare och samarbetspartners såsom Axel Johnson-sfärens investeringsbolag D-AX och H&M.

CRM

sally-r-500px

Sally R
Sally R har utvecklat en lösning för att minska energiförbrukningen i byggnader samtidigt som luftkvaliteten förbättras. Genom att kombinera moderna ventilationslösningar med rymdteknologi erbjuder bolaget ett smart aggregat som styrs av en optimeringsalgoritm, precis samma teknik som används för klimatkontroll på internationella rymdstrationen ISS. Aggregatet kopplas på befintligt ventilationssystem och sänker den totala energikostnaden.

Cleantech

SaltX 
SaltX Technology utvecklar och säljer en patenterad energilagringsteknologi som på ett unikt sätt möjliggör lagring av värmeenergi i salt, och som därefter kan återanvändas som värme eller kyla. Cirka 50% av jordens energikonsumtion går till värme och kyla samtidigt som efterfrågan på förnybar energi växer i hög hastighet. Utmaningen i förnybar energi ligger i att dessa energikällor är intermittenta (ojämna, t ex att vinden bara blåser ibland) vilket ökar efterfrågan på energilagring. SaltX vann kategorin “Industrins pris” och “Årets Tillväxtbolag” i Serendipity Challenge 2017 och noterades på Nasdaq First North Premier i maj 2018.

Cleantech

sellpy-500px

TSC-likon-pris_25px
Sellpy
Sellpy är en tjänst som hanterar hela processen från upphämtning till försäljning av dina kläder, prylar, skor och accessoarer. Intäkterna försäljningen delas mellan dig och bolaget och överskottet skänks till välgörenhet. Bolaget har på kort tid etablerat sin tjänst som tillgodoser ett stort behov på marknaden. Under 2017 sålde Sellpy över en miljon saker via sin onlinetjänst.

E-commerce/Retail

sensative-500px

Sensative
Sensative utvecklar IoT-lösningar för fastigheter och städer. Genom bolagets sensorer som mäter temperatur, ljus, fukt och dörrars läge har kunden full översikt om avvikande värden uppstår med denna öppna mjukvaruplattform. Det är hög efterfrågan på smarta IoT-lösningar, men de flesta i branschen domineras av vertikala aktörer. Sensatives tjänst möjliggör horisontella affärsmodeller där fler IoT-lösningar kan integreras i plattformen.

IoT / Smart Cities

skira-500px

TSC-likon-pris_25px
Skira
Skira har utvecklat en digital nyttotjänst för kollaborativ intelligens inom jordbruksnäringen. Genom att samla in och analysera data från anslutna lantbrukare kan Skira via sin digitala plattform ge lantbrukare affärskritiskt beslutsstöd genom insyn och transparens i spannmålsmarknaden. Tjänsten tillhandahåller bland annat information om priser för olika grödor, avtal samt lättöverskådlig statistik.

Agtech

SprinkleBit
SprinkleBit är en social plattform för aktieinvesterare där amatörer och proffs kan mötas och utbyta tankar och analyser av olika investeringar. Poängsystemet på plattformen, Value Prediction Index, innebär att varje aktie kan få olika hög sannolikhet för en framtida uppgång. Plattformen, som även möjliggör trading, är den enda i världen som är godkänd av FINRA (Amerikanska finansinspektionen).

Fintech

swedish-algae-factory-500px

Swedish Algae Factory
Swedish Algae Factory odlar och utvinner skalen från en viss typ av kiselalg som besitter exceptionellt god förmåga att fånga upp ljus. I nuläget ligger fokus ligger på att vidareutveckla lösningar baserade på kiselalgens skal för att öka effektiviteten i solpaneler. 2014 vann Swedish Algae Factory Niklas Zennströms Green Mentorship Award för att som fösta bolag i världen kommersialisera material baserat på kiselalger. Efter det har bolaget fått mycket traction och attraherat kapital som kommer säkra etableringen av fler produktionsanläggningar med målet att ha 100 algodlingar i drift 2030.

Cleantech

Vainu
Vainu har utvecklat ett molnbaserat säljverktyg för leadsgenerering med en global företagsdatabas som kopplar ihop utbud och efterfrågan med hjälp av algoritmer. Vainu indexerar all öppen data om organisationer samt hundratusentals onlinekällor för att dra slutsatser som förutspår köpbehov. Vainu gör säljare mer datadrivna i sin prospektering genom att berätta vilka bolag som ska kontaktas och när det finns större sannolikhet för en affär. Vainu har idag fler än 1 800 internationella kunder och fler än 100 anställda globalt.

Salestech

virkesborsen-500px

TSC-likon-pris_25px
Virkesbörsen
Virkesbörsen är en digital marknadsplats där skogsägare kan annonsera och sälja virke till potentiella köpare genom en budprocess. Den digitala plattformen effektiviserar och tillhandahåller transparens i en traditionellt konservativ bransch. Plattformen är internationellt skalbar och intresset från utländska köpare är redan stort. Bolaget har nyligen fått investering från BackingMinds och verksamheten är ständigt växande.

Skogtech / Marketplace

vultus-500px

TSC-likon-pris_25px
Vultus
Idag går 60% av jordbrukens kvävegödsel till spillo med negativa konsekvenser för miljö, skörd och inte minst vinstmarginalen. Vultus egenutvecklade teknologi för optimering av kvävespridning, erbjuder lantbrukare vad de kallar precisionsodling. En drönare utrustad med känsliga sensorer utför noggranna mätningar, tar bilder och analyserar data från flygningar över åkrar och fält. Med denna information kan lantbrukarna både avgöra grödornas skick samt att gödsla mer lokalt och med mindre miljöinverkan.

Agtech

wittra-500px

TSC-likon-pris_25px
Wittra
Wittra har utvecklat ett positioneringssystem för objekt i rörelse. Med små positioneringsdosor kan gods spåras både inomhus och utomhus och tack vare bolagets patenterade teknik som nyttjar både GPS och egna radiobasstationer kan man lokalisera objekt med ytterst liten felmarginal. Wittras positionsdosor används idag främst inom sektorerna logistik och transport, konstruktion och tillverkande industri. 2017 utsågs Wittra till ett av världens 100 hetaste bolag av the Red Herring och listades för Global Top 100 awards.

IoT

x-shore-500px

TSC-likon-pris_25px
X Shore
X Shore har utvecklat en eldriven båt som är tyst och miljövänlig. Båten har dubbla inombordare på 80 hk och kan på en laddning köras i 25 knop upp till 40 M (74 km). Sänks hastigheten till tio knop är räckvidden upp till 80 M (148 km). X Shore drivs bland annat av grundaren av hörlurssuccén Zound Industries.

Cleantech

yogobe-500px

TSC-likon-pris_25px
Yogobe
Yogobe är ett e-hälsobolag som utvecklat digitala tjänster inom yoga, meditation, träning och hälsa. Tjänsten växer snabbt och har idag över 100 000 medlemmar i Norden. Målet är att adressera stress, stillasittande och psykisk ohälsa såväl hos privatpersoner och företag som hos samhället i stort. Tillsammans med över 60 ledande hälsoprofiler erbjuder Yogobe en omfattande on-demand video streamingtjänst rörande e-utbildningar samt e-kurser inom prevention och rehabilitering. Som del i koncernen finns också ett växande e-handelsföretag inom yoga och hälsa med eget lager och verksamhet.

E-health